Svar: Dårlig mave - 2 mdr.
21. september 2023
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg har kontaktet Nestle, som fortæller, at selvom man i Danmark for flere år siden ændrede NAN Sensitive til NAN Sensilac, så findes NAN Sensitive stadig i udlandet blandt andet i Sverige, og du kan roligt give din datter denne.
Det er rigtig godt, at du har lavet en gradvis overgang til NAN Sensitive, og det er også helt okay, at den afføring, du har oplevet hos din datter, nu er grøn og ildelugtende. Det er ikke sikkert, at det varer ved, men det er normalt, at afføringen kan blive grøn.
Du skal naturligvis sikret dig, at den erstatning du bruger ikke er for gammel, og at den bliver doseret og tilberedt korrekt. Det er vigtigt, at du laver én flaske af gangen, og at du koger vandet. Jeg ved ikke, hvor du bor, men hvis I ikke har rent drikkevand, bør du bruge vand fra flaske, og det skal også koges.
Kog vandet i nogle minutter, og afkøl det så til ca. 40 grader, før du kommer pulveret i. Det er vigtigt, at du bruger den måleske, som følger med pakken, så doseringen er korrekt.
Din datter er gået fra at have fastere afføring til, at afføringen nu er flydende, og det lyder som om, at den nuværende erstatning derfor hjælper mod forstoppelsen. Du nævner ikke noget om, at hun har smerter, ikke vokser som hun skal, eller at hun generelt mistrives... Jeg tænker derfor, at du lige nu skal bibeholde den nuværende erstatning og se om ikke hun begynder at trives på denne. Måske vil der komme flere grønne afføringer, men det kan også være, at det ændrer sig hen af vejen, og maven blot lige skal vænne sig til den nye erstatning:)
Jeg vil derfor anbefale dig, at du lige nu giver det lidt tid, og ser om hun kommer til at trives på den NAN Sensitive, som du er begyndt at give din datter:)
Jeg håber, at du hermed har fået lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske